“Μαύρη Παρουσία” (#BlackPresence) ονόμασε η διάσημη πινακοθήκη Uffizi της Φλωρεντίας το πολύ ενδιαφέρον project της αυτού του καλοκαιριού για να αναδειχθεί ο ρόλος των μαύρων και της κουλτούρας τους κατά την Αναγέννηση. Το επικοινωνεί μέσω των σόσιαλ μίντια.
Στον απόηχο της δολοφονίας Φλόιντ που συγκλόνισε όλον τον κόσμο και πυροδότησε κοινωνική έκρηξη στις ΗΠΑ, στόχος της Μαύρης Παρουσίας είναι, επίσης, να προσφέρει, όπως αναφέρει η σχετική ανακοίνωση, “τροφή για σκέψη στον διάλογο για τα φυλετικά ζητήματα που απασχολούν την κοινή γνώμη και βρίσκονται στο επίκεντρο των πολιτικών συζητήσεων”.
Βίντεο στο Facebook και το TikTok
Η καμπάνια, η οποία θα διαρκέσει όλο το καλοκαίρι, “τρέχει” ήδη από τις 4 Ιουλίου 2020 στο Facebook και το TikTok με τη μορφή εκπαιδευτικών βίντεο. Σ’ αυτά παρουσιάζονται και αναλύονται αριστουργηματικοί Αναγεννησιακοί πίνακες από την συλλογή της πινακοθήκης, στους οποίους φιγούρες μαύρων “διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο, ενσωματώνοντας έναν κεντρικό χαρακτήρα στη δυναμική του πίνακα”. Εξετάζονται επίσης στερεότυπα και ανακρίβειες στον τρόπο που αναπαριστώνται.
Οικοδεσπότης στα βίντεο είναι ο Justin Randolph Thompson, συνιδρυτής και διευθυντής της πρωτοβουλίας “Black History Month Florence”, η οποία, με τις πολιτιστικές της δράσεις από το 2016 κι έπειτα, αναδεικνύει την κουλτούρα των αφρικανικών κοινοτήτων της διασποράς στο πλαίσιο της Ιταλίας.
#BlackPresence σε πίνακες της Αναγέννησης
Στο επίκεντρο του #BlackPresence βρίσκονται πίνακες όπως τα πορτρέτα του βασιλέων της Αιθιοπίας και της Αβησσυνίας, αμφότερα έργα του Cristofano dell’Altissimo
“Ο Περσέας ελευθερώνει την Ανδρομέδα” του Piero di Cosimo, με τη μαύρη μουσικό να ξεχωρίζει κάτω δεξιά
“Η λατρεία των Μάγων” του Albrecht Dürer, με τον μαύρο μάγο Βαλτάσαρ να περιμένει τη σειρά του για να προσφέρει το μύρο στον νεογέννητο Χριστό
καθώς και ο πίνακας του Justus Suttermans, “Madonna “Domenica delle Cascine”, la Cecca di Pratolino e Pietro moro”, στον οποίον απεικονίζονται τρία υπαρκτά πρόσωπα σύμφωνα με τα αρχεία των Μεδίκων -συγκεκριμένα δύο ηλικιωμένες γυναίκες, η Domenica delle Cascine που πουλούσε πάπιες και κοτόπουλα και ενίοτε διασκέδαζε με τα χωρατά της την οικογένεια των Μεδίκων, η χωρική Francesca ή “Cecca” από το Πρατολίνο και ο μαύρος Πιέτρο ο Μαυριτανός (Pietro moro), υπηρέτης, κατά πάσα πιθανότητα, στον Οίκο των Μεδίκων.
Συνολικά θα αναρτηθούν 8 βίντεο στα σόσιαλ μίντια. Όπως είπε ο διευθυντής της Uffizi Άικε Σμιτ: “Τα αριστουργήματα της πινακοθήκης μιλούν μια παγκόσμια γλώσσα που μας βοηθάει όχι μόνο να κατανοήσουμε καλύτερα την εποχή τους, αλλά και το μέλλον που θέλουμε να οικοδομήσουμε”.